روفرشی مخمل 12متری که با قرار دادن گوشی موبایل خود بر روی آن شارژ می شود

روفرشی مخمل 12متری از نظر سبک و اندازه و شکل شبیه به قالی های ترکمنی است و نخ های استفاده شده پشمی و بسیار نازک و بسیار تابیده است.

نقوش در هماهنگی کامل به یکدیگر متصل شده اند. 24 مربع مساوی با نقوش گل در وسط فرش نشان دهنده 24 قبیله اوغوز است. اسب سواران، سواران کلاهدار و آهوهایی که فقط در آن منطقه زندگی می کنند و نقش گل چهاربرگ نقش اصلی را تشکیل می دهند.

قدیمی‌ترین فرش شناخته شده جهان که به گونه‌ای بافته شده است که بیننده هر کجا که می‌رود نقوش و نقش‌ها را به دلخواه خود ببیند، در کورگانی در منطقه پازیریک آلتای پیدا شد.

این منطقه محل سکونت ترک ها از اولین دوره های شناخته شده تاریخ تا به امروز است. از ویژگی های مهم فرش پازیریک این است که تا تاریخ کشف آن دست نخورده باقی مانده است که در نتیجه آب پر شده به داخل مقبره یخ زده و به یخ تبدیل شده است.

روفرشی

گرانبهاترین نمونه های فرش ترک بافته شده در 36 منطقه مختلف کشورمان از آسیای میانه تا سلجوقیان و از آنجا تا عثمانی و از عثمانی تا امروز در شهر ساحلی هرکه واقع در جاده تاریخی ابریشم در شرق استانبول فرش Hereke از زمان Hereke Fabrika-i Hümâyûn که در سال 1843 توسط سلطان آن زمان سلطان عبدالمجید بنیانگذاری شد، نماد کیفیت و شکوه بوده است.

در گذشته فرش‌ها و پارچه‌های روکش دولما باغچه، یلدیز، بیلربی و بسیاری از کاخ‌های دیگر در هرکه بافته می‌شد. در قالی‌های هرکه می‌توان با افزودن نقوشی نشان‌دهنده این ویژگی‌های جامعه عثمانی که در بسیاری از شاخه‌های هنری با طبیعت آمیخته بود.

و افزودن فرهنگ عرفان، مضمون ابدیت را یافت. وقتی به فرش هرکه فکر می کنید، ممکن است به موضوع بی نهایت و جشن گل ها فکر کنید.

جایی که در زبان ترکی فرش وجود دارد، قالی هم می بینیم. فرش‌ها به کار طولانی‌تری نیاز دارند و از نظر حجم سنگین‌تر هستند، در حالی که یکی سبک‌تر و قابل حمل‌تر است.